Kata Anda

Friday, October 23, 2009

Latarbelakang Produksi K A L U T

Pada bulan Julai 2009, subjek Honour Showcase (PPA 653), dibawah kendalian Dekan Fakulti Teknologi Kreatif & Artistik, Prof. Dr. Hatta Azad Khan memulakan kelas pertama. subjek ini memperuntukkan 5 jam kredit. Prof telah memberi dua naskhah teater untuk diadaptasi ke filem iaitu naskhah KALUT dan ALONG & KAK LONG. kelas dipecahkan kepada dua kumpulan. setiap kumpulan telah memilih dua naskhah yang diberi. Kalut sebuah karya teater RAY COONEY iaitu RUN FOR YOUR WIFE. naskhah ini telah diterjemahkan oleh pensyarah Fakulti Teknologi Kreatif & Artistik, Mazli Abd Rahman. Naskhah ini telah diadaptasi sekali lagi ke naskhah filem. ia dilakukan bersama oleh Produksi K A L U T.

pro produksi hanya mengambil masa sebulan. semua kerja dilakukan dengan pantas. pertengahan Ogos 2009, pengambaran bermula. oleh kerana terdapat dua kumpulan di dalam kelas, pengambaran setiap kumpulan diselang selikan setiap minggu. produksi hanya keluar untuk pengambaran pada hujung minggu. pengambaran hanya selesai pada pertengahan Oktober 2009. sekarang, produk sedang dalam proses penyuntingan.

Produksi K A L U T berkerja dengan bajet yang terhad, tenaga yang terhad, masa yang terhad dan segalanya terhad.  segala permasalahan yang dihadapi berjaya di atasi walaupun terdapat kekurangan dan kecacatan.

jangan lupa menonton K A L U T.

No comments:

Post a Comment